Pagina 17 van 19
Overzicht van de situering bureau afdeling Verkeer
Vanwege ruimtegebrek aan het hoofdbureau verhuisden enkele diensten naar gebouwen elders in de stad, zo ook de verkeersdienst.
Die betrok een pand aan de Vestdijk. Boven links de achterzijde aan het Genderstraatje en rechts de voorzijde aan de Vestdijk
Die betrok een pand aan de Vestdijk. Boven links de achterzijde aan het Genderstraatje en rechts de voorzijde aan de Vestdijk
In het pand werden ondergebracht:
- De motorrijders (bureau verkeerstoezicht en operationele verkeersbeheersing was de officiële naam)
- Bureau verkeersongevallen,
- Bureau automatisch verkeerstoezicht (rader -en roodlicht camera's)
- Bureau Voorbereiding en Onderzoek Verkeer,
- de afdelingsleiding.
In het Genderstraatje lag de garage waarin de motoren van de afdeling Verkeer waren gestald.
Het was, gezien vanuit de Vestdijk, het eerste zijstraatje links in de Nieuwstraat.
Het was, gezien vanuit de Vestdijk, het eerste zijstraatje links in de Nieuwstraat.
Boven links: Marcel Vilé en Fons van Vlerken (r) aan het werk in de agentenwacht op de tweede verdieping van het bureau Vestdijk.
Ook hier hufterproof kantoormeubilair en posters aan de wand die verraden dat motorrijden favoriet is.
De laatse foto's op het bureau Vestdijk.
Links wachtcommandant Bureau Verkeerstoezicht (webmaster) en rechts de adjudant Bureau Verkeersongevallen Henk Koeneman (mei 1981)
De Verkeersdienst bleef aan de Vestdijk gevestigd tot in 1981 het hoofdbureau aan de Mathildelaan werd geopend.
Dat was tevens het jaar dat de Verkeersdienst sterk werd gereorganiseerd en afgeslankt.
De functie van motorsurveillant kwam te vervallen en die taak moest worden overgenomen door een nieuwe functie in de ploegen van de surveillancedienst.
Daar werden een of twee man aangewezen om die taak over te nemen.
Daarmee kwam tevens een einde aan het structurele verkeerstoezicht.
De motorrijders hadden nl. tot dan een exclusieve taak daarin en waren met niets anders dan verkeerstoezicht, verkeersregeling en begeleiding van buitengewone transporten belast.
De motorrijders van de surveillancedienst moesten het "erbij doen".
Dat was tevens het jaar dat de Verkeersdienst sterk werd gereorganiseerd en afgeslankt.
De functie van motorsurveillant kwam te vervallen en die taak moest worden overgenomen door een nieuwe functie in de ploegen van de surveillancedienst.
Daar werden een of twee man aangewezen om die taak over te nemen.
Daarmee kwam tevens een einde aan het structurele verkeerstoezicht.
De motorrijders hadden nl. tot dan een exclusieve taak daarin en waren met niets anders dan verkeerstoezicht, verkeersregeling en begeleiding van buitengewone transporten belast.
De motorrijders van de surveillancedienst moesten het "erbij doen".
Links: Bij de verhuizing van het pand Vestdijk moest natuurlijk ook de brandkast mee onder het wakend oog van de zeer plichtsgetrouwe portier Theo Feldkamp.
In mei 1981 verhuisde de afdeling Verkeer van de Vestdijk naar het nieuwe hoofdbureau aan de Mathildelaan. Als blijk van waardering voor de prettige contacten werd door de bewoners van Ravenshof een grote taart aangeboden die door de afdelingschef Dees de Jaeger werd aangesneden.
Vlnr: Dinie de Kort (serveerster) - ? - Embert van Vegchel - Nico van Pruissen - Irma Korsten - Harrie Bakers - Jan Koelen - Leon Brant - Ron Blauw - Frans Stoop - Fred Lodewijks - Piet van den Berk - Dees de Jaeger - Jan Swinkels - Henk Koeneman - receptionist Theo Veldkamp - Jan Kort - Jan Frenken en Louis Tijhuis.