Tot 1981 bestond er een gespecialiseerde afdeling Aanrijdingen (Bureau Verkeersongevallen)
Op deze afdeling waren specialisten in de behandeling van verkeersongevallen werkzaam.
Niemand anders in het korps mocht verkeersongevallen behandelen.
In de loop der tijd veranderde dat door "lichte" verkeersongevallen (blikschades) te laten afhandelen door de surveillancedienst.
Die deden dat erbij.
Tot kort voor de grote reorganisatie in 1994 was er een handvol specialisten over. Die groep werd in 1994 ook opgeheven.
Steeds minder ging de politie naar een verkeersongeval toe en werd het aan de bestuurders overgelaten om via hun verzekering de boontjes te doppen.
Dit stuitte niet alleen onder de weggebruikers op veel weerstand maar ook binnen het korps.
Het vakmanschap verdween en men had het gevoel dat het dienstbaar zijn aan de maatschappij daarmee een gevoelige klap werd toegediend.
Vaak werd de opmerking gehoord: "Juist die taken waarmee de politie respect kan verdienen, worden door beleidsmakers als oneigenlijke politietaken gezien en afgeschaft"
Henk Koeneman behandelt hier een verkeersongeval
Achter het stuur van de mini zit Ton Kets terwijl Henk Koeneman toekijkt.
De Volkswagen op de achtergrond voert de wite vlag. Dat wilde zeggen dat er in Eindhoven geen verkeersongeval was gebeurd waarbij gewonden waren gevallen.
Grote Berg hoek Paradijslaan. Hier helpen omstanders nog bereidwillig mee om de rommel op te ruimen.
De politieman is vermoedelijk Joop Paulissen.
De politieman in de bus is Joop Voogt (brigadier bureau Verkeersongevallen)
Vooraan links is vermoedelijk Nico van Heel. Sjaak van Zundert met bezem.
Leo van de Leur (met witte jas)
Henk Koeneman met pet.
Pierre Biermans (Piet voor zijn collega's) behandelt hier een verkeersongeval.(zie ook hieronder)
Boschdijk-Kronehoefstraat
Reconstructie van dodelijk ongeval.
Op 20 juli 1983 vond op het kruispunt Grote Berg-Kerkstraat-Wal-Keizersgracht een dodelijk verkeersongeval plaats. De 56 jarige mevrouw G.Stolze-Brouwer kwam daarbij om het leven. Ze stond met de fiets op de Grote Berg links voorgesorteerd voor het rode licht te wachten om de Keizersgracht op te rijden. Ze werd geraakt door een rechts naast haar staande bus die tijdens het optrekken naar links uitweek en haar daarbij raakte.
Op 30 maart 1984, bijna 1 jaar later, werd dit verkeersongeval gereconstrueerd. Verkeersongevallen worden wel vaker gereconstrueerd maar deze was bijzonder omdat de rechtbank uit Den Bosch met 3 rechters naar Eindhoven was getogen om een zogenaamde "gerechtelijke plaatsopneming" te doen en daarna op het hoofdbureau van politie aan de Mathildelaan zitting te houden.
Dat was nog nooit gebeurd. Een rechtzitting aan het politiebureau. Daarna heeft het ook nooit meer plaatsgevonden. Ook bijzonder was dat ik (privé) de reconstructie en de zitting op video mocht vastleggen. De enige voorwaarde die Mr. Bos (de officier van Justitie in die zaak) stelde was, dat hij zich niet graag terug zou zien in het een of andere reclamespotje. De videoband heb ik nog steeds in bezit en inmiddels ook gedigitaliseerd.
Het krantenartikel over de reconstructie met op de inzet vlnr: Mr.Bos - een getuige - Pierre Biermans - Mr.H. Bergé (rechtbankpresident)
Fred Lodewijks (l) en Huib van Koppenhagen bezig met het intekenen van
de plaats van het ongeval. Alles werd minutieus opgemeten en aan het
bureau op schaal overgebracht op een tekening.
Aan belangstelling geen gebrek.