Henny de Jong op de Harley Davidson KH-900
In 1971 werden de Harley Davidson motoren vervangen door BMW's. Dat nieuws haalde zelfs de krant omdat de Harley -in gebruik bij de politie in Nederland- toch iets bijzonders was. Het laatste korps met Harley's was de gemeentepolitie Eindhoven.
Het krantenartikel:
EINDHOVEN, 19 juli 1971.
"Kijk, je hoeft maar op een knopje te drukken en de motor van de BMW draait. Hij start automatisch. En dat is heel anders bij de Harley Davidsons. Voordat die machines lopen, moet je meestal wel een paar keer op de kickstarter trappen. En 's winters lukt dat vaak nog niet eens. Dan zit de kickstarter vast gevroren. Het rijden van zo’n Harley Davidson vergt nogal eens wat zweet. Daarom zijn de meeste motoragenten er helemaal niet rouwig om dat de H.D.'s vervangen worden door B.M.W.'s".
Dit zegt hoofdagent J. Hermans, één van de 24 motoragenten van de Eindhovense gemeentepolitie. Eindhoven gaat binnenkort een stukje exclusiviteit verliezen. Als laatste stad van het land doet ook de Eindhovense politie de Harley Davidsons de deur uit.
"Wij zijn bijzonder enthousiast en tevreden over hetgeen de HD's presteren. Ze kunnen dingen doen, die voor andere motoren onmogelijk zijn. Bij optochten bijvoorbeeld, die stapvoets door de stad gaan, hoef je niet bang te zijn dat ze warm lopen. Andere motoren moeten dan af en toe even een beetje meer gas geven om de motor te laten koelen.
Maar ze moeten er echt uit. Die Harley’s zijn gewoon niet meer te betalen. En daarnaast is het nog eens een keer zo dat de onderdelenvoorziening niet al te best is. Laatst hebben we een nieuw frame uit Amerika moeten laten komen. En dat moest per boot gebeuren, want anders werden de kosten veel te hoog, “ vertelt hoofdinspecteur D. de Jaeger.
Sinds 1945
De Eindhovense gemeentepolitie maakt al sinds 1945 gebruik van de Harley’s. Aanvankelijk waren het de stoere,,Liberators": zes solomotoren met duo-zit, vijf motoren met zijspan en een solomotor.
Van dit twaalftal ging de laatste er in 1957 uit.
“De modellen die daarna kwamen waren het einde," vertelt hoofdagent W. Swart.
Die Harleys hadden zijkleppen, waardoor ze lekker rustig reden. Bovendien dien startten die meteen. Met de huidige kopkleppers kon je niet zo rustig rijden. Die vragen om snelheid.
De allernieuwste Harley's, die we sinds 1962 in dienst hebben, zijn echt niet meel op dat rustige werk ingesteld," aldus de heer Swart die al 12,5 jaar op de politiemotor zit.
Die Harleys -die een topsnelheid van ongeveer 150 kilometer kunnen bereiken- reden jaarlijks tussen 15 en 20.000 kilometer. De 11 machines die de politie in dienst had werden bereden door 24 agenten.
De hoofdagenten Swart en Hermans (5 dienstjaren) hebben resp. ruim 200.000 en 100.000 km. op de motoren gereden. Volgens hen had de Harley één duidelijk voordeel op de BMW: “Ze zijn veel comfortabeler. Op de Harley kon je lekker gestrekt zitten, terwijl je op de BMW veel verder naar voren moet buigen, waardoor vermoeidheid in de rug niet uit zal blijven,” zeggen ze eensgezind.
Fijnere hand
Hoofdinspecteur De Jaeger spreekt de mening als zou de Harley veel sierlijker en mooier zijn dan de BMW hardnekkig tegen:
"De BMW heeft een veel fijnere hand nodig om te besturen. Het is opvallend dat men onder de echte motorrijders bij ons zeker zo geporteerd is voor de BMW als sportmotor, als voor de Harley als politiemotor. Enkelen vinden de BMW zelfs sierlijker dan de Harley Davidson. Maar wat de motor op zich betreft wil ik wel zeggen dat hoe drukker het verkeer wordt, des te nuttiger dit vervoermiddel wordt voor het verkeerstoezicht. Vooral bij filevorming zijn de motoren bijzonder nuttig om het knooppunt te bereiken. Met auto's is dat bijna onmogelijk."
Minder lawaai.
Met de komst van de nieuwe BMW's gaat de Eindhovense politie meedoen aan de strijd tegen de milieuverontreiniging. Deze motoren maken immers veel minder lawaai dan de Harleys. Dit zal met name door de bromfietsers betreurd worden. Het is dan ook niet uitgesloten, dat binnenkort een run ontstaat op bromfietsenzaken voor de aankoop van spiegels.
De Harley Davidsons zullen niet ter verkoop worden aangeboden. In overleg met het gemeentebestuur is bepaald dat de elf motoren teruggaan naar importeur Maaskant te Rotterdam. Geïnteresseerde Harleyliefhebbers zullen zich dan ook tot dit adres moeten wenden . De motoren gaan er overigens wel geleidelijkaan uit, omdat de BMW's nog bedrijfsklaar gemaakt moeten worden, hetgeen veel tijd vergt.
Wim Swart en Jos Hermans.(rechts)
Klik op afbeelding voor vergroting
Zelfs anno 2015 wordt er nog over de HD's van de GP-Eindhoven gepraat, getuige dit krantenartikel uit juli van dat jaar.
(klik op afbeelding voor vergroting)
Op de Boutenslaan (ventweg) werd in 1971 een groepsfoto gemaakt waarop de nieuwe BMW's werden getoond.
Vlnr: Jos Hermans-Piet Heijnen-Thijs van Vuuren-Arend Otten -Peter van de Wal-Herman van Zanten-Bert Bakker-Tom de Vos-Hans Klaassen-Ad van Roosmalen
(klik op afbeelding voor vergroting)
Peter van de Wal
Joop Blummel
Ad van Oorschot
In de loop der jaren veranderde regelmatig het uiterlijk van de motoren. En natuurlijk ook dat van de berijders.
In 1981 werd de complete groep motorrijders van de afdeling Verkeer opgeheven en werd hun taak geïntegreerd in de surveillancedienst.
De Verkeersdienst was toen ondergebracht in een mooie oude villa aan de Vestdijk tegenover het vroegere Van der Meulen Ansems.
Kort voor de opheffing/verhuizing werden onderstaande foto's gemaakt van een van de ploegen. Drie soorten motoren waaronder een Honda.
Plaats: Achteringang van de villa aan het toenmalige Genderstraatje.
Tot die tijd waren de motorrijders specialisten op verkeersgebied en hadden daar een volledige dagtaak aan. Zonder uitzondering hadden ze kennis van zaken en hart voor de verkeerstaak. Er werd nu van iedereen verwacht dat hij of zij die taak kon overnemen.
De tijd dat verkeerstoezicht prioriteit had was voorbij.
vlnr: Peter van de Wal - Bert Schellekens - Willem Huiszoon - Wim van den Boom - Gerrit Post - Wim Houtman - Joop Arends en Hans Karel.
klik op de afbdeeldingen voor vergroting.
vlnr: Peter van de Wal - Bert Schellekens - Willem Huiszoon - Wim van den Boom - Gerrit Post - Wim Houtman - Joop Arends en Hans Karel.
vlnr:Erik van Pareren - Joop Arends - Marcel Spoor - Rob Storimans - Louis Tijhuis - Dees de Jaeger - Leo Steur en Peter van de Wal
Als er nieuwe motorrijders bij de afdeling verkeer kwamen kregen ze een introductie (met pittige voorlichting) door de afd.chef CvP de Jaeger.
vooraan de tafel herkenbaar Wally Lutters (met baard) en rechts van hem John Leuvering
achteraan vlnr: Ger van Beers - Ruud Swart - Frans Stoop - Frans Heessels - Bert Schellens - Peter van Moorsel - ? - Marcel Spoor en Rien Klerks.
Getuige de ontspannen sfeer is deze foto zeker genomen zonder dat Dees de Jaeger (afd.chef) aanwezig was.
Arno Jansen voor bureau Verkeersdienst aan de Vestdijk.
Achterzijde bureau Vestdijk.
Vlnr: Arno Jansen - Ruud Swart - Rob Storimans en Rien Klerks.
Op de achtergrond in de deuropening Leon Brant (plv.afd.chef)
Arno Jansen bij een ongeval op de Poot van Metz.
Arno Jansen (l) en Jan Thiele (†)
Jan Thiele was de uitvinder van de zgn. Thielo-meter. Een instrument waarmee de dode hoek van een vrachtauto kon worden berekend om zo te kunnen vastellen of de spiegels goed waren afgesteld..
Het instrument is echter nooit in gebruik genomen. Later is Jan bij de politie vertrokken en opende hij een lijstenmakerij/kunsthandel aan de Tongelresestraat.
Na een opleiding aan een kunstacademie in België verkocht hij ook zijn eigen gemaakte schilderijen.
Verkeersongeval op het kruispunt Geldropseweg-Piuslaan.
Dit kruispunt heeft jaren op de lijst gestaan van 'black spots' (meest gevaarlijke kruispunten) ondanks dat er met regelmaat veranderingen aan het kruispunt werd aangebracht om het verkeersveiliger te maken.