De Verkeersdienst - Nieuwe afdelingschef - Nieuwe motoren


Begin 1957 verlaat Sjef Odekerken de verkeersdienst en wordt hij hoofd van de Algemene Dienst als de opvolger van Ip. Hanegraaf (l) . Dees de Jaeger wordt dan chef van de Verkeersdienst en als inspecteur wordt Cees Vringer aan hem toegevoegd die vele jaren later tot hoofdcommissaris van het korps zou worden benoemd.
De Jaeger zou hoofd van de afdeling blijven tot die dienst in 1981 als aparte afdeling wordt opgeheven. Tot dan was dat ondenkbaar maar het gebeurde in de stroom der veranderingen.
Het was daarmee de eerste grote naoorloge reorganisatie van het korps.
Er zouden er nog vele volgen.

De namen van de diverse afdelingen werden aangepast om meer eenheid te krijgen in de benaming van de diverse korpsonderdelen of om de benaming meer in overeenstemming te brengen met de taak die ze uitvoerden. Of dat nu zoveel zoden aan de dijk zette valt te betwijfelen als je de veranderingen hieronder ziet.
Zo wordt de groep Verkeersregeling de Verkeersregelbrigade, de groep Verkeersongevallen de Verkeersongevallenbrigade, de groep motorrijders de motorbrigade, de groep Vervoerswezen de Vervoerswezenbrigade.

Boven: Nieuwe Triumph motoren werden aangeschaft en opgehaald door 6 motorrijders onder leiding van de chef van de garage Buizert (boven links)
De motorrijders zijn vlnr: Aalbers - Felix van Moorsel - Knippels - Kortlever - Henk Hofs -  Piet van den Berk

Hagt. Knippels (boven op een Triumph) is hieronder ook nog te zien op de latere Harley Davidson KH-900 die tot 1971 in Eindhoven bij de verkeerspolitie in gebruik was. Knippels is op jonge leeftijd overleden. Aan het embleem op de helm en kraag is te zien dat deze foto nog stamt uit de tijd van de oude uniformen. Ook is de motor nog niet uitgerust met een mobilofooninstallatie op het achterspatbord.

Door de leverancier van de motoren (De N.V. Delftsche Motorenhandel. Den Haag) werd speciaal voor de berijder een instructieboekje geleverd. (onder)
Zonder technische details over revisie, electrische schema's, koppeling ed. omdat die werkzaamheden volgens de motorenhandel  dienden te worden overgelaten aan een goed geoutilleerd reparatiebedrijf. Onderstaand boekje was bestemd voor de motorrijders Felix van Moorsel - John Jonai - Jan Lutters en Jan Koelen.

 

De motorrijders in formatie op de Harley Davidson Liberator.
klik op de afbeelding voor vergroting.

Het was ook in de zomer van '57 dat de vlaggetjes op dienstauto's en motoren werden ingevoerd.
Normaal werd er met witte vlag gereden. Dat wilde zeggen dat er die dag in Eindhoven geen verkeersongeval was gebeurd. De motoren hierboven zijn er al mee uitgerust. Een zwarte vlag gaf aan dat er een verkeersongeval met dodelijke afloop was gebeurd.

De witte vlag met rood-witte wimpel werd gevoerd op dagen na de dag dat er geen verkeersongeval was gebeurd.
Ik kan me niet herinneren dat ik die ooit heb gezien. Waarschijnlijk was het verkeer toen al zodanig druk dat het bijna onmogelijk was dat er in de hele stad in 24 uur geen enkele verkeersongeval gebeurde.
Overigens werd in 1966 het aanbrengen van witte vlag (al dan niet met wimpel) afgeschaft en bleef alleen het voeren van de zwarte vlag over.

Wat er wel veranderde in 1967 was het uniform van de motorrijders. Men kreeg nl. een witte koppel met witte schouderband en witte pistooltas. Ze moesten zich nl. onderscheiden van de "gewone" surveillanten. De geschiedenis herhaalde zich weer. Eind dertiger jaren waren deze attributen immers ook al eens ingevoerd.
De Jaeger was het hoofd van de afdeling en al snel was er een bijnaam voor de motorrijders gevonden "Des Jaeger's engelen".

Boven: Jos Hermans

Door de afdeling verkeer werd ook een bezoek gebracht aan het Engelse Scarborough om de afdeling en het wagenpark te promoten.

  

 

De nieuwe DAF surveillanceauto met open deur en de HD's

Vlnr: Engelse collega-Gerrit Vervoort-Johnny Jonai-Kortlever-D. de Jaeger-Ber Philips-Arie Schmidt-Engelse colllega.


klik op de foto voor vergroting.

Een van de taken van de verkeersdienst was het begeleiden van transporten die vanwege hun formaat gevaar konden opleveren voor het overige verkeer.
Deze foto is waarschijnlijk kort na 1963 gemaakt omdat de chauffeur van de surveillanceauto al het nieuwe uniform draagt en de motorrijder geen embleem meer op zijn helm heeft.
Naar aller waarschijnlijkheid is de chauffeur van de surveillanceauto Leo van de Leur.

 TOP