Fietscontroles op technische staat
Uit de krant "De Waarheid" oktober 1955. (bron: Delpher)
Naast handhaving was preventie en verkeerspropaganda wezenlijk onderdeel van de taak van de verkeerspolitie.
Zo werden er in 1955 preventieve (brom)fietscontroles gedaan op scholen en bedrijven in Eindhoven. Bedrijven die meewerkten nadat ze daartoe waren aangeschreven of die zich zelf aanmeldden.
Het waren bedrijven met minimaal 50 werknemers. Er werd een onderBij de middelgrote bedrijven werden in oktober 1955 in totaal 6228 (brom)fietsen gecontroleerd.
Bij Philips (inclusief de Bedrijfsschool) werden er 19.513 (geen typefout) gecontroleerd in 14 dagen tijd.
Bij 15 scholen werden in totaal 3542 fietsen gecontroleerd. De toestand van de fietsen op de scholen bleek het slechtst te zijn. Gedurende 135,5 mandagen werden in totaal 29.283 (brom)fietsen gecontroleerd. De aktie werd als geslaagd beschouwd omdat velen hun fiets nadien lieten repareren en omdat de publieke belangstelling was getrokken.
Er werd onderscheid gemaakt tussen scholen, middelgrote bedrijven en Philips. Er volgden uiteraard geen bekeuringen maar men kreeg strafpunten om aan te geven hoe de zaak ervoor stond.
De groep die de fietsen controleerde in de fietsenrekken van de NV. Philips.
2e van links : Henk de Wilde (inspecteur)
8ste van links Van Alphen
4e van rechts Henk de Leeuw
Uiterst rechts: Piet Snijders.
Speciale aandacht in de Philipskoerier van november 1955 voor de jeugdige fietseigenaren.
Een bericht van alle tijden...
Wim Kral - Klinkenberg - Koeneman (knielend) Vlnr: Kieft? - Wim Kral - Klinkenberg - Koeneman
Vlnr: Schreuder - Willem Raap - Van Poppel -
Links Arie Schmidt.
Achterlichtcontrole bij daglicht door middel van een vernuftig stukje eigen huisvlijt. Zie detail onder.